Konumlandırma Çalışması
Konumlandırma çalışması, iç paydaşların motivasyon ve eğilimlerini tespit etmek amacıyla 23 Mayıs 2019 tarihinde TEDÜ Sosyal İnovasyon Merkezi’nde gerçekleştirilmiştir. Yapılan açık çağrıya cevap veren yaklaşık 50 TEDÜ personeli (akademik ve idari) çalışmaya katılmıştır. Sektörel işbirliği ve çıktılarına odaklanan çalışmada katılımcıların kendilerini en yakın hissettikleri ve katkıda bulunabileceklerini düşündükleri noktayı bir matris üzerinde işaretlemeleri ve bu tercihin nedenlerini kısaca açıklamaları istenmiştir.
Çalışmada kullanılan ve panoya basılmış olan matris iki akstan oluşmaktadır: Yatayda ‘Kamu Sektörü/Sosyal Aktörler’ ve ‘Özel Sektör’ aksı, dikeyde ise ‘Ürün Odaklı’ ve ‘Hizmet Odaklı’ aksı. Katılımcıların matris üzerinde işaretledikleri noktaların dağılımları ve kısa açıklamaları hem ayrı ayrı analiz edilmiş, hem de birbirinden beslenerek bütünleyici bir yorumlama yapılmasını sağlamıştır. Tamamlanmış çalışma fakülte renk kodları kullanılarak dijital ortama aktarılmıştır (Figür 1) ve gerekçeler Excel’e aktarılıp kodlanarak içerik analizi yapılmıştır.
Bulgulara yönelik çıkarımlar şu şekilde özetlenebilir:
- İç paydaşların eğilimlerine bakıldığında; özel sektör ve kamu sektörü arasında dengeli bir dağılım olmakla birlikte, ürün odaklılığa karşılık hizmet odaklılık lehine bir sayısal eğilim olduğu görülmüştür.
- Kamu sektörüne yönelik ve/veya sosyal aktörlerle ürün geliştirmeye odaklanma eğiliminin düşük olduğu tespit edilmiş, bununla beraber bu alan dönüşüme ve yeniliğe açık potansiyeller taşıması sebebiyle bir fırsat alanı olarak tanımlanmıştır.
- Bazı alanlarda olağan disipliner yoğunlaşmalar olduğu görülmüş ve Konumlandırma gerekçelerine bakıldığında da en sık tekrar eden temanın “Kişisel deneyim ve alan altyapısına uygunluk” olması dikkat çekmektedir. Bu sebeple “olağandışı” disiplinlerarası karşılaşmalar ve işbirliklerini mümkün kılabilmek için çeşitli stratejiler belirlenmesi gereksinimi ön plana çıkmıştır.
- “İnterdisiplinerlik ve farklı aktörlerin bir araya gelmesi” ve “Sosyal değişim/dönüşüm yaratacak projelere destek” önemli motivasyonlar arasında görünmektedir. Buna ek olarak “Eğitimde inovatif yaklaşımlar” da ön plana çıkan bir tema olup, bu üç sahanın kesişiminin güncel dünya trendlerine uygun yenilikçi çalışmalar için önemli potansiyeller barındırdığı düşünülmektedir.